Nelielas izmaiņas uzturā dod pozitīvu efektu

Mar 21

Kaspars Vendelis, ilgdzīvošanas entuziasts un kustības Biohacking.lv līdzdibinātājs iesaka aizmirst par tradicionālo uztura piramīdu, bet orientēties uz individuālu pieeju, ņemot vērā vielmaiņas, gēnu un citu faktoru specifiku.

  • Ēd lēnāk! Pavēro sevi un citus publiskajās ēstuvēs, kādos tempos cilvēki notiesā ēdienu. Hormonālā sistēma kopā ar gremošanas sistēmu pilnībā aktivizējas tikai 20 minūtes pēc ēšanas sākuma. Ja ieturēsi maltīti steigā – vien 5-7 minūšu laikā –, gremošanas procesi nenoritēs optimāli. Pieaugs risks pārēsties un neuzņemt visas nepieciešamās barības vielas. Turklāt ēdot lēni, samazinās stress, uzlabojas pašsajūta un pat garšas sajūtas.
  • Ēd kompānijā! Sociālo tīklu laikmetā cilvēki jūtas vientuļāki nekā jebkad agrāk. Tādēļ ēšana ir labs laiks, kad socializēties, veidot attiecības ar draugiem, darba kolēģiem un ģimeni. Turklāt sarunas maltītes laikā ļauj arī lēnāk ēst.
  • Dzer vairāk ūdens. Mūsu ikdiena kļūst aizņemtāka, un darbu steigā aizmirstam uzņemt pietiekami daudz šķidruma. Cik glāzes ūdens nepieciešams izdzert? Tas ir diskutējams jautājums. Tomēr, ja izjūti slāpes, tā ir zīme, ka organisms nav uzņēmis gana daudz ūdens, ietekmējot enerģijas daudzumu, un ikdienas sniegums krietni samazinās. Ja esi aktīvs, tad noteikti kopā ar ūdeni papildus vērts uzņemt arī dabīgo jūras vai kalnu sāli.
  • Gavēšana, atsakoties no konkrētiem pārtikas produktiem. Tradicionālais Lieldienu gavēņa laiks ir kā radīts veselīgiem eksperimentiem, vismaz uz laiku atsakoties no pārtikas produktiem, ko bieži vien lietojam par daudz, piemēram, no kafijas, gaļas vai miltu produktiem. Ieteikums – izslēdz no uztura konkrētus produktus un vēro, kā organisms uz to reaģēs.
  • Pārtrauktā jeb ierobežota laika gavēšana. Pētījumi rāda, ka epizodiski ikvienam cilvēkam var noderēt pārtrauktā gavēšana. Tai ir ļoti dažādas pieejas. Izplatītākā paredz, piemēram, vienu vai vairākas reizes nedēļā neēst vispār, ieturot tā saucamās atslodzes dienas. Pārējās nedēļas dienās būtu ieteicams ēst pilnvērtīgu, uzturvielām bagātu ēdienu, neuztraucoties par kaloriju skaitīšanu. Vēl izplatīta gavēšanas metode sevī ietver 16 līdz 20 stundu gavēšanu un ēšanu atlikušo diennakts stundu posmā. Šāds paņēmiens sniedz atslodzi vielmaiņai, aktivizē cilmes šūnas un veicina organisma atjaunošanos.

 

Noderīgus paņēmienus, rīkus un metodes atklāj arī 26. un 27. aprīlī ilgdzīvošanas konferencē “Biohacking 2019”.

>